Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden IPPOZ – Instituut voor Persoonlijk Professionele Opleidingen in de Zorg

Artikel 1. Definities

  1. IPPOZ: Instituut voor Persoonlijk Professionele Opleidingen in de Zorg, gevestigd in Amsterdam en ingeschreven bij het register van Kamer van Koophandel onder nummer 89881214. 

  2. Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon, met wie een overeenkomst met betrekking tot deelname aan een leergang/ training/ masterclass/ workshop/nascholing/ teambegeleiding/ in company begeleiding door IPPOZ is gesloten.

  3. Deelnemer (ook wel cliënt of deelnemers van een team of organisatie) : de natuurlijke persoon die feitelijk namens de opdrachtgever aan de leergang/ training/ masterclass/ workshop/ nascholing/ teambegeleiding/ in company begeleiding door IPPOZ deelneemt.

  4. Aanbod: Leergang, nascholing, training, masterclass of workshop: (meerdaagse) cursus, workshop, demonstratie, coaching, supervisie, intervisie of enige andere bijeenkomst door IPPOZ met als doel het overbrengen en/of vergroten van kennis en/of vaardigheden of het begeleiden van een proces van verandering.

  5. Aanbod: Open training: training met deelname door deelnemer(s) uit verschillende bedrijven en/of organisaties.

  6. Aanbod: ‘In company’-training: training met deelname door deelnemer(s) uit hetzelfde bedrijf en/of organisatie.

  7. Voorwaarden: onderhavige algemene voorwaarden.

Artikel 2. Toepasselijkheid

  1. De Voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, algemene aanbiedingen, (rechts)handelingen, overeenkomsten en dergelijke van IPPOZ, ongeacht of deze samenhangen met, dan wel volgen op reeds gedane offertes, algemene aanbiedingen, (rechts)handelingen, overeenkomsten en dergelijke.

  2. Wijzigingen van of aanvullingen op de Voorwaarden dienen door IPPOZ uitdrukkelijk en schriftelijk te worden bevestigd.

  3. Een inschrijving op de wijze als vermeld in artikel 3 lid 1 of het accepteren van een offerte als bedoeld in artikel 4 lid 2 impliceert aanvaarding van de toepasselijkheid van deze Voorwaarden.

  4. Toepasselijkheid van andere algemene voorwaarden (al dan niet van de opdrachtgever) is uitgesloten.

Artikel 3. Inschrijving en bevestiging Open Aanbod door IPPOZ

  1. Inschrijving voor de door IPPOZ te verzorgen (Open of In company) Aanbod zoals getoond op de website www.ippoz.nl kan door Opdrachtgever plaatsvinden door het inzenden per e-mail, de website of per post van het volledig ingevulde inschrijfformulier.

  2. IPPOZ bevestigt een inschrijving die is gedaan op de wijze als in het voorgaande lid vermeld steeds schriftelijk (per post, e-mail of anderszins). Door verzending van deze bevestiging komt de overeenkomst met betrekking tot deelname aan het betreffende aanbod tot stand. 

  3. De opdrachtbevestiging geeft de (inhoud van de) overeenkomst weer, behoudens tegenbewijs. Tevens kan hierin voor zover van toepassing verwezen worden naar betalingstermijnen en overige voorwaarden die op de onderhavige opdrachtbevestiging van toepassing zijn. 

Artikel 4. Overeenkomst ter zake ‘In company’-aanbod door IPPOZ

  1. Ter zake een ‘In company’-aanbod door IPPOZ zal Opdrachtgever een offerte aanvragen bij IPPOZ.

  2. De overeenkomst met betrekking tot deelname aan een ‘In company’-aanbod komt tot stand door schriftelijke acceptatie van de offerte.

  3. De inhoud van de offerte geldt als weergave van de overeenkomst. Een afwijkende acceptatie van de offerte geldt als verwerping van de oorspronkelijke offerte en als een uitnodiging tot het doen van een nieuwe offerte. IPPOZ is niet verplicht tot het opstellen van een nieuwe offerte.

  4. De wettelijke bedenktermijn van 14 dagen is van toepassing. Binnen deze periode kan de overeenkomst kosteloos worden geannuleerd. Indien het vanwege een te kort termijn tot de uitvoering van de opdracht noodzakelijk is om reeds kosten te maken, brengt IPPOZ deze kosten wel in rekening. 


Artikel 5. Prijzen van Open Aanbod door IPPOZ

  1. Bij schriftelijke inschrijving gelden de prijzen die op dat moment op aanvraag beschikbaar zijn via IPPOZ, ongeacht of Opdrachtgever deze kent.

  2. In de prijzen zijn de kosten voor het trainings- of workshopmateriaal inbegrepen, tenzij anders is vermeld.

  3. Als op aanbod BTW van toepassing is, zijn vermelde prijzen exclusief BTW en worden inclusief BTW in rekening gebracht.

  4. Prijzen kunnen worden aangepast, na mededeling hierover aan Opdrachtgever door IPPOZ. 

  5. Prijzen kunnen worden aangepast bij wijzigingen in het BTW-regime en/of de hoogte van de geldende BTW-tarieven.

Artikel 6. Prijzen van ‘In company’-aanbod door IPPOZ

  1. De prijs die is vermeld in de offerte is slechts bindend gedurende de geldigheidsduur van die offerte.

  2. In de geoffreerde prijs zijn de kosten voor het trainings- of workshopmateriaal inbegrepen, tenzij anders is vermeld.

  3. Als op aanbod BTW van toepassing is, zijn vermelde prijzen exclusief BTW en worden inclusief BTW in rekening gebracht.

  4. Prijzen kunnen worden aangepast, na mededeling hierover aan Opdrachtgever door IPPOZ.

  5. Prijzen kunnen worden aangepast bij wijzigingen in het BTW-regime en/of de hoogte van de geldende BTW-tarieven.

Artikel 7. Betaling

  1. Na inschrijving voor aanbod zoals vermeld in artikel 3 of acceptatie van de offerte als bedoeld in artikel 4 of na deelname aan aanbod zoals vermeld in artikel 3 zendt IPPOZ een factuur met betrekking tot het aanbod aan de Opdrachtgever. De factuur dient te worden betaald uiterlijk 14 dagen na factuurdatum. Betaling geschiedt per bancaire overschrijving.

  2. Indien de Opdrachtgever niet binnen de in lid 1 van dit artikel genoemde termijn heeft betaald, is hij van rechtswege in verzuim zonder dat een nadere ingebrekestelling vereist is. De Opdrachtgever is in dat geval tevens zonder nadere sommatie vanaf de vervaldatum tot de datum van algehele voldoening een rente verschuldigd van 1% per maand, berekend over het openstaande factuurbedrag, waarbij een deel van een maand wordt beschouwd als een hele maand.

  3. Indien de Opdrachtgever niet dan wel niet tijdig betaalt, zijn de daaruit voortvloeiende kosten voor rekening van de Opdrachtgever. Onder deze kosten zijn begrepen alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, zoals de kosten van sommatie, incasso, raadsman/advocaat. 

Artikel 8: Vertrouwelijkheid en geheimhouding

  1. IPPOZ is behoudens de eventuele verplichting die de wet dan wel een daartoe bevoegd overheidsorgaan op hem legt tot openbaarmaking van bepaalde gegevens, verplicht tot geheimhouding tegenover derden van alle vertrouwelijke informatie die hij in het kader van de overeenkomst van Opdrachtgever of uit andere bron heeft verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de Opdrachtgever is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. IPPOZ draagt er zorg voor dat deze verplichting ook wordt opgelegd aan eventuele werknemers of derden die door haar bij een opdracht worden ingeschakeld. 

  2. Gesprekken, sessies en andere contacten die in welke vorm dan ook tussen IPPOZ en cliënten/deelnemers plaatsvinden, worden als strikt vertrouwelijk beschouwd. IPPOZ zal dan ook aan niemand, ook niet aan Opdrachtgever, enige mededeling doen over de inhoud en het verloop van deze contacten tenzij de cliënt hier uitdrukkelijk toestemming voor heeft gegeven.


Artikel 9. Verplaatsing data Aanbod door de Opdrachtgever 

Aanbod door IPPOZ kan tot vier weken voor de afgesproken datum in overleg kosteloos worden verplaatst naar een andere datum. Bij verplaatsing korter dan vier weken – en langer dan een (1) week – voor datum wordt 50% van het bedrag in rekening gebracht. Bij verplaatsing binnen een (1) week voor de afgesproken datum is het volledige trainingsbedrag verschuldigd.   

Artikel 10. Annulering deelname aan Aanbod door de Opdrachtgever

  1. Annulering door de Opdrachtgever van de overeenkomst ter zake Aanbod is uitsluitend mogelijk bij schrijven tot uiterlijk vier (4) weken voor de geplande eerste dag van het Aanbod.

  2. Annulering tot vier (4) weken voor de eerste dag van het Aanbod kan kosteloos. Bij annulering vanaf vier (4) weken tot een (1) week voor de eerste dag van het Aanbod zal 50% van het verschuldigde bedrag als annuleringskosten in rekening worden gebracht. Bij annulering binnen een (1) week voor de eerste dag van het Aanbod is het volledige bedrag verschuldigd en heeft de Opdrachtgever geen recht op restitutie van het reeds betaalde bedrag.

  3. Annulering door de Opdrachtgever van het Aanbod na aanvang van het Aanbod is niet mogelijk.

  4. De wettelijke bedenktermijn van 14 dagen is van toepassing.

Artikel 11. Verhindering van de Deelnemer

  1. Indien een Deelnemer verhinderd is deel te nemen aan Aanbod, is vervanging door een andere deelnemer niet mogelijk tenzij IPPOZ daar schriftelijke toestemming voor heeft verleend. Inhalen van (een onderdeel van) het Aanbod is onder voorbehoud in onderling overleg met IPPOZ, hiervoor is Opdrachtgever geen extra kosten verschuldigd.

  2. Een verhinderde Deelnemer kan op verzoek worden overgeboekt naar eenzelfde Aanbod op andere data of datum, mits deze beschikbaar is en aan de overige onder artikel 11 genoemde punten is voldaan.

  3. Annulering door de Deelnemer is bij leergangen kosteloos mogelijk tot 30 dagen voor aanvang van de leergang. Bij annulering binnen 30 dagen tot 14 dagen voor aanvang wordt 50% van de kosten in rekening gebracht. Bij annulering binnen 14 dagen tot 7 dagen wordt 75% van de kosten in rekening gebracht. Bij annulering binnen 7 dagen voor aanvang van de leergang worden de volledige kosten in rekening gebracht.
    Annulering door de Deelnemer in geval van ander aanbod dan leergangen kan kosteloos tot 14 dagen voor aanvang van dit aanbod. Bij annulering binnen 14 dagen tot 7 dagen ervoor wordt 50% van de kosten in rekening gebracht. Bij annulering binnen 7 dagen wordt 75% van de kosten in rekening gebracht. Bij annulering binnen 24 uur voor aanvang worden de volledige kosten in rekening gebracht. Bij recht op restitutie van kosten krijgt de deelnemer het bedrag binnen 14 dagen teruggestort.

Artikel 12. Annulering door IPPOZ 

IPPOZ behoudt zich het recht voor het Aanbod te annuleren tot uiterlijk twee (2) dagen voor de eerste dag van het Aanbod. De Opdrachtgever wordt hieromtrent onverwijld op de hoogte gesteld. IPPOZ zal het door de Opdrachtgever betaalde geld binnen 14 dagen vanaf de datum annulering restitueren. Indien mogelijk biedt IPPOZ de Opdrachtgever een alternatief aan. Indien de Opdrachtgever van dit alternatief gebruik maakt, wordt het geld niet gerestitueerd.   

Artikel 13. Aansprakelijkheid

  1. IPPOZ is niet aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt is door of verband houdt met deelname aan Aanbod door IPPOZ of de annulering van de aanbodovereenkomst door IPPOZ, tenzij aan IPPOZ opzet of grove schuld kan worden verweten.

  2. Indien IPPOZ op enig moment ondanks het bepaalde in lid 1 wel aansprakelijk is voor enige schade, dan zal deze beperkt zijn tot maximaal het factuurbedrag.

  3. Indirecte schade wordt niet vergoed.

  4. IPPOZ heeft een inspanningsverplichting bij haar Aanbod, echter geen resultaatsverplichting.

Artikel 14. Intellectuele eigendom

  1. Het verstrekte materiaal bij Aanbod wordt eigendom van de Opdrachtgever. De rechten van het intellectuele eigendom met betrekking tot het Aanbod en het materiaal bij Aanbod en eventuele overige stukken/producten met betrekking tot het Aanbod door IPPOZ voorbehouden.

  2. Zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van IPPOZ is de Opdrachtgever niet gerechtigd gegevens uit en/of gedeelten en/of uittreksels van het verstrekte Aanbodmateriaal te openbaren, te exploiteren of, op welke wijze dan ook, te verveelvoudigen.

Artikel 15. Vervanging docent of trainer

IPPOZ is te allen tijde gerechtigd een docent of trainer, door haar met de uitvoering van de overeenkomst belast, te vervangen door een andere docent of trainer. Uiteraard met behoud van kwaliteit van het Aanbod. Met de betreffende collega zal door IPPOZ een contract worden afgesloten waarmee vertrouwelijkheid en het overige in deze algemene voorwaarden gestelde geborgd worden.

Artikel 16. Klachtenprocedure

  1. IPPOZ behandelt uw eventuele klacht in vertrouwen. Zij staat voor kwaliteit en streeft voortdurend naar het voorkomen van klachten. Uw klacht zal gebruikt worden om u en andere klanten in de toekomst nog beter van dienst te kunnen zijn. IPPOZ verwacht ook van de klager een vertrouwelijke omgang met alles wat de klacht betreft.

  2. Klachten en de wijze van afhandeling worden geregistreerd en voor de duur van twee jaar bewaard. Alle klachten worden behandeld door IPPOZ.

  3. Na ontvangst van de klacht deelt IPPOZ binnen 7 dagen schriftelijk mee dat zij een klacht heeft ontvangen en onderzoekt deze.

  4. Binnen 14 dagen na hoor en wederhoor neemt IPPOZ een besluit en deelt dit mede aan de indiener van de klacht.

  5. Als de indiener van de klacht het besluit accepteert wordt een actieplan opgesteld om de betreffende klacht structureel op te lossen.

  6. De indiener van de klacht wordt mondeling/schriftelijk elke 14 dagen op de hoogte gehouden van de status van de klacht.

  7. In geval van geschillen over de afhandeling van de klacht, kan een klacht worden ingediend bij de Landelijke Vereniging voor Supervisie en Coaching waarbij Ruby Krol en Frederique de Ree zijn aangesloten als lid, resp. als aspirant-lid (voor Frederique de Ree geldt: hierna volgend door een volwaardig lidmaatschap zodra zij een tweede leersupervisie heeft gevolgd). Ook zijn Ruby Krol en Frederique de Ree en sommigen van de door IPPOZ ingezette trainers lid van Coaches voor Medici. Coaches voor Medici is aangesloten bij de klachtenregeling van het Nederlands Huisartsen Genootschap. Het oordeel van de LVSC of NHG is voor IPPOZ bindend. Wanneer de klacht een van de door IPPOZ ingezette trainers betreft die niet lid is van CvM/LVSC, zal de klachtenregeling via de beroepsvereniging lopen waaraan zij als trainer verbonden zijn. 

  8. Als de klacht is afgerond is tevens de klachtenprocedure afgerond. De desbetreffende klacht en alle correspondentie worden voor de termijn van twee jaar bewaard.

Artikel 17. Toepasselijk recht

  1. Op alle offertes, algemene aanbiedingen, (rechts)handelingen en dergelijke van IPPOZ en overeenkomsten tussen IPPOZ en de Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.

  2. Alle geschillen die tussen partijen ontstaan naar aanleiding van een offerte, algemene aanbieding, (rechts) handeling, overeenkomst en dergelijke, waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn of naar aanleiding van overeenkomsten die hieruit voortvloeien, worden aanhangig gemaakt bij de bevoegde rechter te Amsterdam.

     Versie december 2023